Hoe verloopt de aanvraag?

Stap 1: Simulatie

Wil je weten hoeveel je kunt lenen voordat je een verkoopovereenkomst tekent? Neem dan zeker eerst contact met ons op. We gebruiken documenten zoals je aanslagbiljet en loonfiches van de laatste 6 maanden (plus andere inkomstenbewijzen, zoals kinderbijslag, attesten van werkloosheids- en ziekteuitkeringen) om te berekenen wat je maximaal kunt lenen.

Stap 2: Opening van je dossier

Zodra je schriftelijk bod door de verkoper aanvaard wordt en je een kopie van je identiteitskaart hebt, kunnen we je dossier openen.

Stap 3: Documenten en dossierkosten

We vragen je om €100 dossierkosten te betalen en de nodige documenten te bezorgen. Je ontvangt een lijst met de documenten die je moet verzamelen of invullen.

Stap 4: Schatting van de woning

Nadat we alle documenten hebben ontvangen, stellen we een gratis schatter aan om te controleren of de woning voldoet aan de voorwaarden van het Vlaams Woningfonds. De woning moet ook voldoen aan de Vlaamse Wooncode. Soms moet het dossier worden aangepast, bijvoorbeeld als er verbeteringen nodig zijn, zoals dakisolatie, elektriciteitswerken of vervanging van enkel glas.

Stap 5: Indiening van het dossier

Nadat de schatting is voltooid en alle documenten zijn verzameld, dienen we je dossier in bij het Vlaams Woningfonds.

Stap 6: Ondertekening van de akte

Zodra de akte is opgemaakt, komen de verkopers, de notaris en de kopers samen om de akte te tekenen. Vanaf dat moment ben jij de nieuwe eigenaar van je woning. De volgende maand begint de aflossing van je lening.

Documenten bij dit artikel

prospectus Vlaams Woningsfonds